Onderzoek naar de invloed van flipped classroom op de motivatie van mbo-studenten
Onderzoek naar de invloed van flipped classroom op de motivatie van mbo-studenten
Samenvatting
In dit onderzoek wordt gepoogd antwoord te geven op de vraag wat de invloed is van flipped classroom op de motivatie voor leren van een groep eerstejaars mbo-studenten aan de ICT-opleiding van ROC A12. Het onderwijs binnen het team ICT heeft de ambitie met vernieuwende ICT-technologieën onderwijs te bieden dat de student motiveert. Literatuur wijst uit dat flipped classroom ruimte biedt om motivatie voor leren te bevorderen. Hierbij wordt de theoretische kennisoverdracht uit de les wordt gehaald en in de les wordt plaats gemaakt voor verdiepend huiswerk en opdrachten. Een interventie, een lessenserie volgens het flipped classroom model, is ingezet bij een experimentele groep (n=14) gedurende 8 weken. De controlegroep (n=16) kreeg deze interventie niet. Zowel kwantitatieve als kwalitatieve data zijn verzameld, welke gericht waren op het meten van motivatie voor leren. De kwantitatieve resultaten leidden niet tot aantoonbare verandering in de motivatie van de mbo-studenten. Het aanvullende kwalitatieve onderzoek geeft echter aanwijzingen dat flipped classroom positief is ontvangen door deze doelgroep. Kern hierin lijkt dat vooral variatie in het onderwijsaanbod wordt gewaardeerd door de studenten.
Organisatie | Aeres Hogeschool |
Afdeling | Leren en Innoveren |
Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
ROC A12 | |
Jaar | 2017 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |