"Automatiseren is dat nog te leren?":
Tafelsommen in de bovenbouw"Automatiseren is dat nog te leren?":
Tafelsommen in de bovenbouwSamenvatting
Als leerkracht van groep 6 loop ik er jaarlijks tegenaan dat er kinderen zijn die het automatiseren van de tafelsommen nog niet (volledig) beheersen. Na vele handelingsplannen, die vooral gebaseerd zijn op het herhalen en inoefenen van de sommen, blijkt dat de vooruitgang na alle gedane moeite meestal niet naar volle tevredenheid is en de kinderen gefrustreerd raken door het vele oefenen en het minimale rendement. Dit is dan ook de reden dat ik met het onderwerp automatiseren van de tafelsommen aan de slag wil gaan.
De doelstelling van mijn onderzoek is het automatiseren van tafelsommen bij kinderen uit de bovenbouwgroepen op de school waar ik werkzaam ben verbeteren.
Mijn onderzoek is gericht op het onderzoeken hoe kinderen uit groep 6 het meest effectief kunnen komen tot het automatiseren van de tafelsommen en wat mijn rol als leerkracht en/of remedial teacher hierbij kan zijn. Daarnaast wil ik bekijken of het zinvol is om alle kinderen herhaaldelijk te laten oefenen of dat er na een bepaalde tijd van intensief trainen ook de stap gezet mag worden naar compenserende materialen.
Mijn onderzoeksvraag hierbij is: Hoe kan ik als remedial teacher in opleiding, kinderen uit groep 6, die moeite hebben met het automatiseren van de tafels op een effectieve manier laten komen tot het memoriseren van de tafels?
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |