LIO-onderzoek
een onderzoek naar de motivatie op het gebied van werkwoordspelling van deelnemers van de opleiding tot Onderwijs Assistent op het ROC Arcus College te Heerlen.LIO-onderzoek
een onderzoek naar de motivatie op het gebied van werkwoordspelling van deelnemers van de opleiding tot Onderwijs Assistent op het ROC Arcus College te Heerlen.Samenvatting
Dit onderzoek geeft antwoorden op de vraag hoe ik deelnemers van de opleiding tot Onderwijs Assistent meer kan motiveren met betrekking tot de lessen werkwoordspelling.
Docenten en mentoren zien een groep ongemotiveerde deelnemers. Daarnaast zijn de punten voor
toetsen met betrekking tot werkwoordspelling dramatisch te noemen. Deze deelnemers worden straks zelf opleiders en dienen dan de werkwoordspelling tot in de puntjes te beheersen. Deze deelnemers willen veelal na het behalen van hun mbo-diploma doorstromen naar het hbo om de Pabo te gaan volgen.
Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden, moest ik onderzoeken hoe ik de motivatie van deze deelnemers kon vergroten. Dit heb ik gedaan middels een enquête bij de deelnemers zelf en een interview met de betreffende docenten en mentor. Op basis van deze enquête-uitslag ben ik op zoek gegaan naar mogelijkheden om de deelnemers motiverende vakgerichte opdrachten aan te kunnen bieden.
De deelnemers hebben vervolgens diverse keuzemogelijkheden gehad, waarbij de ene keuze meer
praktijkgericht was, dan de andere keuze. Hieruit bleek al vlug dat taalgerichte vak-opdrachten, ook
al kostten deze veel meer inspanning en tijd, werden gezien als uitdagend en motiverend.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Opleiding | Lerarenopleiding Nederlands |
Afdeling | Domein Bewegen en Educatie |
Partner | ROC Arcus College te Heerlen |
Datum | 2015-12-15 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |