De ideale beoordelingsmethode
Een enkel inlevermoment versus meerdere inlevermomenten.De ideale beoordelingsmethode
Een enkel inlevermoment versus meerdere inlevermomenten.Samenvatting
De literatuur spreekt over een groot scala aan beoordelingsmethoden binnen het middelbaar beroepsonderwijs. Dit onderzoek geeft diepgang op de vraag over waarom er verschillende beoordelingsmethoden zijn en wat de verschillende effecten hiervan zijn. Verschillende onderzoeken waarin de effecten van beoordelingsmethoden centraal staan, worden behandeld.
Methode
De interventie heeft plaatsgevonden bij de lessen organisatiekunde van de eerstejaarsstudenten van het Koning Willem I College. Door middel van een wijziging in de beoordelingsmethode is onderzocht wat de effecten op het scoringsresultaat en op de intrinsieke motivatie zijn van enerzijds toetsen aan de hand van deelproducten, versus anderzijds toetsen met een enkel inlevermoment.
Resultaten
Uit de resultaten blijkt dat de interventie op het scoringsresultaat een klein positief effect heeft gehad. Het scoringsresultaat was echter gemiddeld nog onvoldoende met een 5,1. Dit was 0,1 hoger ten opzichte van de controlegroep.
De effecten op de intrinsieke motivatie geven aan dat op het gevoel van interesse en plezier een middelgroot positief effect heeft plaatsgevonden en dat bij het gevoel van druk en spanning er een klein positief effect heeft plaatsgevonden.
Conclusie
Er kan voorzichtig worden vastgesteld dat de interventie een positief effect heeft gehad op de intrinsieke motivatie van de studenten. De resultaten bij het scoringsresultaat geven een klein positief effect, maar zijn niet significant vanwege het zeer kleine aantal voldoendes.
Organisatie | Fontys |
Opleiding | Leraar Lichamelijk Opvoeding |
Afdeling | Fontys Sport en Bewegen |
Partner | Koning Willem I College te 's-Hertogenbosch |
Datum | 2018-06-01 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |